De BMW X1 is strikt genomen een compacte SUV, maar de fabrikant noemt hem zelf een SAV: Sports Activity Vehicle. Net als de BMW X3 is hij gebouwd op de bodemplaat van de 3-serie. Je kunt hem dus ook heel goed zien als een wat luxere boodschappenauto. Hij heeft dan ook een behoorlijk ruime bagageruimte: 420 liter, en als je de achterbank omlaag klapt zelfs 1.350 liter. De achterklep gaat makkelijk en hoog open, en onder de laadvloer zit een ruime 'kelder' die je kunt indelen in compartimenten. Er zijn allerlei hulpmiddelen leverbaar waarmee je ladingen stevig vast kunt zetten.
Door een combinatie van maatregelen uit het repertoire van BMW EfficientDynamics en efficiënte benzine- en dieselmotoren heeft de BMW X1 een bijzonder laag brandstofverbruik en zeer gunstige emissiewaarden. Zo verbruikt de BMW X1 sDrive 16d slechts 4,9 liter per 100 kilometer en is de uitstoot van dit model 128 gram CO2 per kilometer, wat leidt tot een bijtelling van 25percenten. Het trekgewicht is 1.800 kg, het vermogen 116 pk / 4.000 tpm. De X1 heeft een topsnelheid van 190 km/u en versnelt in iets meer dan 11 seconden van 0 naar 100 km/u.
De sDrive-uitvoering heeft achterwielaandrijving, de xDrive is voorzien van een zeer goede vierwielaandrijving. Met de zesversnellingsbak kun je zeer nauwkeurig schakelen. Je kunt ook kiezen voor een achttraps automaat. De standaard stop/start-functie reageert razendsnel. Stationair is de X1 dermate stil dat je kunt gaan twijfelen of de motor eigenlijk wel loopt.