De eerste versie van de Ford S-Max werd in 2006 gepresenteerd als een ruime gezinsauto die door de ontwerpstijl 'Kinetic Design' ondanks zijn afmetingen vlot en expressief over moest komen. Het ontwerp bleek zo geslaagd dat ook klanten zonder gezin voor dit model kozen, onder meer vanwege de uitstekende wegligging. Sindsdien is dit model nog fraaier geworden. De achterlichten lopen verder door naar achteren, de grille is extra geaccentueerd en de voorbumper is voorzien van meer chroom en LED-dagrijverlichting.
Het interieur biedt plaats voor vijf personen. Opvallende details zijn de breed opgestelde ventilatieroosters, de futuristisch ogende handrem en de aluminium afwerking met zwarte versierinkjes. Enkele interessante extra's zijn de dodehoekdetectie 'BLIS', een achteruitrijcamera, sleutelloze entree, LED-interieurverlichting en een panoramadak met elektrisch bedienbare zonnewering, Ook is het mogelijk een snelheidsbeperker in te laten bouwen. De besturing en het onderstel zijn goed op elkaar afgestemd en staan borg voor een geweldige combinatie van comfort en sportiviteit. Ook al is dit een gezinsauto, hij biedt voldoende mogelijkheden voor een actieve rijstijl. Hij kan in 8,5 seconden optrekken van 0 naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 221 km/u. De Powershift transmissie maakt het mogelijk om soepel en vlot te schakelen en is goed afgestemd op de motor.
Standaard is de Ford S-Max uitgerust met 17 inch lichtmetaal, ESP (Electronic Stability Program), zeven airbags, radio/cd met acht speakers, cruise control, automatische airco, verwarmbare voorruit en elektrisch bedienbare ramen en spiegels. Ook worden er regen- en lichtsensoren meegeleverd. Doordacht detail voor een gezinsauto: voor kinderstoeltjes zijn er IsoFix-bevestigingspunten beschikbaar.