Wie bij de Honda Civic denkt aan een futuristisch ontwerp loopt achter. Goed, Honda is met de Civic altijd al zijn tijd ver vooruit geweest en dat is nog steeds zo, maar voor de recentste versie van dit model vonden de makers het niet nodig nog weer meer vernieuwingen te introduceren. In plaats daarvan hebben ze hun aandacht verlegd naar de details.
De stilering is op een aantal punten verfijnd. De neus is brutaler geworden, de daklijn eleganter en de spoiler is aangepast zodat die veel minder het zicht naar achteren belemmert. De achterklep gaat royaal open waarna je bij een waanzinnig ruim bagagecompartiment komt: bijna 500 liter. Als je dan ook nog de achterbank neerklapt is de ruimte zelfs 1200 liter. Je kunt de achterbank trouwens ook slechts gedeeltelijk omlaag klappen. Verder is het mogelijk om de zittingen van de achterbank omhoog te klappen alsof het bioscoopstoelen zijn. Daardoor wordt de beenruimte, die toch al niet misselijk is, breed genoeg om grote voorwerpen te vervoeren.
Het dashboard en instrumentenpaneel zijn prettig ingedeeld, met de belangrijkste informatie zoals de digitale snelheidsmeter direct onder de voorruit waardoor je maar een kleine oogbeweging hoeft te maken om heen en weer te gaan tussen de snelheidsmeter en de situatie op de weg. Apart detail: het kader van de snelheidsmeter verandert van kleur afhankelijk van je brandstofverbruik. Als je zuinig rijdt is de rand groen, rijd je minder zuinig dan wordt hij blauw. De Civic 1,8 is voorzien van een Eco-knop waarmee je kunt overschakelen naar de spaarstand.