De Mazda MX-5 mag dan van Japanse origine zijn, hij is de best verkopende Britse roadster. Al bijna vijfentwintig jaar. Met zijn vaste voorruit en rolramen in de portieren is hij eigenlijk geen roadster in de oorspronkelijke betekenis van het woord, maar toch noemt iedereen hem zo sinds hij in 1989 werd geïntroduceerd. Roadsters waren toen een beetje uit de gratie geraakt, maar de Mazda MX-5 zorgde voor een herleving.
De opvallendste uitvoering van dit moment is de 'Hanabi', Japans voor 'vuurwerk'. Deze heeft onder meer het geïntegreerde Mazda navigatiesysteem, een 'Tan Brown' lederen interieur, automatische airconditioning en aluminium 17-inch wielen. De Mazda MX-5 is leverbaar in het blauw, rood of zwart. Ook kan hij gespoten worden in de speciaal voor deze uitvoering ontwikkelde lak 'Meteor Grey'. Het navigatiesysteem werkt met spraakbesturing in combinatie met aanwijzingen via het aanraakscherm. Airconditioning lijkt overbodig in een open auto, maar als het echt warm is kan de luchtkoeling bij rijden op flaneersnelheid meer dan welkom zijn.
Bij hoge snelheden valt nog steeds goed te rijden met de kap open, als je de ramen omhoog draait en het windvangertje overeind zet. Het windvangertje is opvallend klein, maar maakt toch een opmerkelijk verschil voor de hoeveelheid lucht die tussen de rolbeugels door naar binnen waait. De kofferbak heeft een inhoud van 150 liter. Dat is in wezen aan de kleine kant, maar voor een roadster heel gewoon. De Mazda MX-5 is in de allereerste plaats een auto om mee te pronken en om op zonnige dagen uitstapjes mee te maken.