De Toyota-Rav4 bestaat inmiddels twintig jaar. Destijds was Toyota daarmee de eerste die een compacte SUV introduceerde. Tegenwoordig zijn er veel meer merken die een model in dit marktsegment neerzetten, zoals de VW Tiguan en de Ford Kuga. De huidige Rav4 is de vierde generatie en een geduchte rivaal voor zijn concurrenten.
Het nieuwe model is 4,57 meter lang. Dat maakt de Toyota-Rav4 tot een van de grootste auto's die er in deze klasse op de markt zijn. Er zijn drie versies: een versie met voorwielaandrijving en een tweeliter dieselmotor, een versie met vierwielaandrijving en tweeliter benzinemotor, en een versie met vierwielaandrijving en 2,2 liter diesel. De laatste versie kost beduidend meer dan de eerste twee.
Het grote voordeel van de vierwielaandrijving komt niet alleen in het terrein tot zijn recht. Meer algemeen weet hij zich goed te handhaven onder moeilijke rij-omstandigheden, zoals op een gladde weg of in een snelle bocht. In die gevallen wordt ook de achteras aangedreven, waardoor de grip op de weg groter wordt. Onder normale omstandigheden wordt de aandrijfkracht beperkt tot de voorwielen, om brandstof te besparen.
Om het sportieve karakter van de Toyota-Rav4 extra naar voren te halen kun je de Sport-knop indrukken. In de Sport-modus krijgt de aandrijfkracht op de achterwielen een extra oppepper. Daardoor gaat de motor iets feller reageren op het gaspedaal en wordt de stuurbekrachtiging iets minder sterk. Ook de topprestaties van de tweeliter motor zijn zonder meer sportief: maximaal 185 kilometer per uur een een sprintje van 0 tot 100 binnen 10 seconden.