De Citroën DS3 is, anders dan het cijfer 3 doet vermoeden, het eerste model van de in 2010 geïntroduceerde DS-serie. Het ontwerp is onconventioneel en vormt dan ook een wezenlijke aanvulling op de wat meer traditionele modellen waar Citroën tot dan toe bekend om was, zoals de C3. Deze uitbreiding van het assortiment sloeg goed aan. De DS3 werd in korte tijd net zo populair als bijvoorbeeld de Mini, de MiTo of de A1.
Inmiddels is er ook een uitvoering met dieselmotor, de DS3 e-HDi. Dit model is belastingvrij. De uitstoot bedraagt slechts 95 gram CO2 per kilometer, en aan brandstof verbruikt deze auto maar 3,6 liter per 100 kilometer. Deze gunstige waardes zijn mede te dankten aan een efficiënt start/stop-systeem, banden met een lage rolweerstand en een efficiënte versnellingsbak. Het instrumentarium is bovendien nog voorzien van een schakelindicator die je op elk moment adviseert welk verzet je het beste kunt gebruiken.
De makers van de e-HDi hebben een techniek toegepast waardoor je een snelle herstart kunt maken zonder dat je een traditionele startmotor nodig hebt. Als je de koppeling intrapt komt de motor weer razendsnel op gang. Als de versnellingsbak in de neutrale stand staat kan de Citroën DS3 e-HDi de motor al uitschakelen zodra de snelheid minder wordt dan 20 km/u. Op die manier kun je de wagen laten uitrollen zonder nog brandstof te verbruiken.
Het is haast niet te geloven dat de DS3 e-HDi met zo'n gering verbruik zo goed kan presteren: het vermogen is 92 pk / 4000 toeren en de topsnelheid bedraagt 182 km/u. Versnellen van 0 tot 100 km/u duurt 11,3 seconden.